rode linzen

linzen - proteïne power

Uhm… Een ijsbeer de door de linzen naar een stuk volkorenbrood rent? Dat komt doordat linzen en granen verschillende eiwitten (proteïnen) bevatten, die elkaar prima aanvullen.

SOEP MET EEN BROODJE

Eet je bijvoorbeeld linzensoep en een volkorenbroodje op dezelfde dag, heb je  je eiwitbehoefte gedekt. Onze ijsbeer begrijpt dat heel goed. Okay, er zijn weinig vegetarische ijsberen, maar voor mensen is het top.

DAAR ZIT WAT IN

Linzen hebben langzame koolhydraten, die je niet dik maken maar wel energie geven. Linzen hebben 4 keer meer vezels dan bruine rijst. Nooit meer verstopte darmen. En er zit magnesium, foliumzuur, koper, ijzer en Vitamine B1 en B6 in.

PROEF ALLE KLEUREN

  • Groene linzen: zitten in Zoek de Camouflagesoep. Daarin zitten Du Puy linzen; deze linzen drogen aan de plant, waardoor ze minder dus minder zetmeel bevatten en wat steviger en nootachtiger van smaak zijn.
  • Oranje linzen: daarmee maakten we Zacht Blazen, een kleurig soepje dat bovendien 100% peuterproof is, want er is geen korrel zout aan toegevoegd.
  • Bruine linzen: vindt je in ons recept Warme Winter. Een bijzonder voedzaam linzensoepje met knolselderij en kastanjes. Nog even wachten tot de koude maanden weer aanbreken, maar dan moet je ‘m zeker eens proberen!