Kidsmarketing Arjen Lubach Foodwatch Zondag met Lubach #ZML

kidsmarketing houdt kinderen dik

In vijfentwintig jaar tijd is het aantal kinderen met overgewicht verdrievoudigd (!) Op dit moment heeft 1 op de 7 kinderen overgewicht. Wat betekent dat voor die kinderen, behalve dat ze steeds grotere maten kleren moeten kopen? En wat heeft kidsmarketing hiermee te maken?

Dikke kinderen zijn minder wendbaar en worden vaker gepest. Ze gaan vaker naar de dokter, vanwege schimmelinfecties, diabetes 2, luchtwegproblemen, hoge bloeddruk, kortademigheid en ga zo maar door. Kinderen met obesitas zijn extra kwetsbaar. Obesitas is geen tijdelijk kwaaltje, maar een ziekte waar de meeste kinderen ook als volwassenen niet meer van af komen.

Willen we het tij keren, dan zullen we fundamenteel anders met eten om moeten gaan: vers en gevarieerd eten, meer groente en fruit, minder suiker, koek, taart, snoep, frisdrank en ‘verantwoorde’ tussendoortjes. Maar wiens verantwoordelijkheid is dat? Moeten ouders gewoon ‘Nee’ zeggen als hun kind om frisdrank of snoep vraagt? Of moet de politiek harder ingrijpen en de Voedingsindustrie een halt toeroepen op het gebied van kidsmarketing?

Arjen Lubach geeft een geniale samenvatting van wat er mis is met de huidige aanpak van overgewicht. Een must see voor iedere ouder. En het is nog leuk ook šŸ˜‰


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *